
 
44 

John Maddox and the Publication of the C-14 Test Report 
 

Michael Kowalski 
 

I’m sure that most members of the BSTS are aware that the 1988 radiocarbon dating of 

the Shroud was a deeply controversial project.  It’s been repeatedly claimed that this 

dating test fell short of accepted scientific standards, with flaws having been identified 

in every stage of the process from initial planning through to the analysis and reporting 

of the test results.  Some of the main criticisms have pointed to the failure of those 

involved to adhere to the test protocols that were agreed during the planning stages, 

such as the need for blind testing of fabric taken from the Shroud and the control 

samples1.  However, perhaps the most serious criticism has been directed at the main 

conclusion documented in the test report produced by the British Museum and the 

radiocarbon laboratories.  This claimed a 95% confidence that the linen of the Shroud 

of Turin dated to the period 1260 - 1390 AD but according to several scientific papers 

that have since been published, the results documented in that test report do not warrant 

that claim. 

 

These criticisms of the test process and the test report appear to be well-justified, which 

raises the question of how the 1988 Shroud dating test report passed the review stage 

before its publication in Nature, possibly the world’s foremost scientific journal.  After 

all, any scientific papers submitted to Nature are carefully examined by scientists who 

have the relevant qualifications and experience needed to assess the quality of the 

research.  They look for any oversights or mistakes in each paper that they review and 

if these cannot be adequately explained and addressed by the authors, the papers are 

rejected.  The fact that the Shroud dating paper was accepted despite its apparent flaws 

clearly implies that either these flaws were much less significant than Shroud scholars 

have claimed, or that the paper wasn’t adequately scrutinised during the peer review 

process.   

 

It's not surprising that within Shroud circles, there is a widespread belief that a much 

less rigorous review process was applied to the Shroud C-14 test report by the editors 

of Nature.  The peer review process usually takes several months to complete and so 

the interval between initial submission of the paper and its publication is typically six 

months or more.   However, the Shroud paper was submitted to Nature in December 

1988 and published on 16th February 1989.  Willy Wölfli, who was a director of the 

Zurich laboratory which participated in the Shroud test and was one of the signatories 

to the test report, appeared to confirm that the paper received favourable treatment.  He 

 
1 Blind testing requires that those participating in the tests have no way of knowing which sample 

is being tested.  This is to prevent that knowledge having any influence on those conducting the 

tests until after they have obtained results.  The laboratories involved in the Shroud dating test 

were not only able to identify which sample was taken from the Shroud but they also knew the 

age of each of the control samples before running their tests. 



 

 

  45 

stated during an interview that, “…you know I have published, or tried to publish many 

hundreds of papers.  That’s the first paper in my life which has been accepted before 

one line was written.” [1].  This has encouraged speculation that the editorial decisions 

concerning this paper were driven by a desire to undermine belief in the authenticity of 

the Shroud and so those involved may have chosen to overlook any shortcomings when 

reviewing a scientific paper which claimed to have proved it to be a medieval forgery.   

However, another possible explanation is that the editors may simply have been 

motivated by the opportunity for their journal to profit from the worldwide interest that 

this dating test had generated.   

 

Evidence of editorial bias 
 

I assumed that we would never really know whether 

editorial bias was a factor in those decisions.  

However, in March last year, I unexpectedly began 

to get an insight into this matter when I tuned into a 

podcast about the resurrection on Radio Maria2 

which featured interviews with various guests, 

including two BSTS members: David Rolfe and 

Peter Wadhams [2].  They were joined by Professor 

Sir Colin Humphreys, an eminent physicist with a 

keen interest in bible studies, who had written a book 

about the dating of the crucifixion3.  This book was 

based on a scientific paper that he had co-authored 

in 1983 with astrophysicist Graeme Waddington 

which claimed that they had accurately calculated 

the date of the crucifixion to be 3rd April 33AD.  

Their calculations were based on Jewish and Roman 

historical texts, Gospel accounts and some 

innovative computer calculations that they had used to reconstruct the Jewish lunar 

calendar and thereby allowed them to accurately calculate the date of Passover.   

 

I hadn’t been listening too intently during the Colin Humphreys segment of the 

programme but my ears pricked up when he told the interviewer, “I’m going to tell you 

something that I’ve never told people before because it’s an extraordinary story”.  He 

continued:  

 

We submitted our paper to Nature and the Physical Sciences editor came back 

to me and he said, ‘I sent this out to four referees and I’ve never had referees’ 

reports which are so positive’.  He sent me the referees' reports and I’ll tell you 

 
2 An internet-based radio station broadcasting Christian music and teaching.  
3 This book, The Mystery of the Last Supper, was briefly discussed in BSTS Newsletter Issue 95, 

page 17.  



 
46 

who the referees were: one was a bishop of Birmingham at the time who was 

called Hugh Montefiore, who was a great scholar… one was Ormond Edwards 

who was a chronologist, one was David Hughes who’s an Astronomer at 

Sheffield, a great historical astronomer.   

 

Humphreys recalled that the paper was accepted without the need for any changes, 

which was extremely unusual.  The Physical Sciences editor had also indicated that this 

would be the cover story and that the cover would feature an image of the crucifixion 

taken from a stained glass window.  However, shortly before the journal was due to be 

published, he contacted Humphreys with some disappointing news.   

 

He got back to me just before the publication date and he said John Maddox was 

then the editor of Nature and he was a militant atheist, well-known for being 

that, and he tried to stop it all.  And he said we can’t have this published in 

Nature, so he changed the cover at the last moment.  …He tried to stop the article 

being published but the Physical Sciences editor said, ‘Look, we’ve got these 

incredible referees reports.  You can’t stop it’, and so the paper was published. 

 

According to Humphreys, his difficulties with John Maddox continued even after the 

paper had been published.   

 

He phoned me and he said, ‘…We have this huge correspondence from your 

paper in Nature and people have just shot it down; they say it’s nonsense.  I’m 

going to publish their letters.’  I said, ‘Can I reply?’ and he said ‘Yes of course 

you can reply.  I’ll select the best letters that really shoot down this paper’.  So 

he sent me these letters and I sent back a reply through the Physical Sciences 

editor.  They were going to have four pages in Nature of the letters to me and 

our replies.  But we could respond to all these comments; the comments 

themselves weren’t right.  This all landed on Maddox’s desk and the Physical 

Sciences editor got back to me and said ‘John Maddox has said we’re not going 

to publish all this because it shows you’re right’.  So they actually had the layout 

of four pages of correspondence in Nature but Maddox said, ‘We’re not 

publishing it’. 

 

I’ve never told that story before but it’s an extraordinary story.  It shows the 

lengths that atheists can go to, to try and suppress evidence about the crucifixion. 

 

The journal Nature was of course the same scientific journal which had published the 

Shroud radiocarbon test report.  With the help of a quick Google search, I was soon able 

to confirm that Maddox, who was the editor of Nature in 1983 when the Humphreys 

incident occurred was still occupying that role in 1989 when the Shroud paper was 

published4.   

 
4 John Maddox (1925 – 2009) was editor of Nature from 1966 to 1973 and from 1980 to 1995.    



 

 

  47 

 

Colin Humphreys’ account of how the “militant atheist” John Maddox had opposed the 

publication of his research and then attempted to undermine it by publishing letters 

which criticised his paper certainly indicates that his personal bias could also have been 

a factor in the decision to publish the Shroud test report.  It seems quite plausible that 

after receiving a research paper which had concluded that the Shroud could not be 

authentic, Maddox would have been prepared to remove any obstacles to its publication.   

 

The Benveniste Controversy 
 

The name John Maddox was already familiar to me from having watched a memorable 

BBC documentary back in the 1990s [3].  The documentary covered his direct 

involvement in a controversy that effectively ended the career of an eminent French 

immunologist named Jacques Benveniste who led a team of forty technicians who 

performed research into allergies.   

 

When one of Benveniste’s researchers showed him some remarkable test results which 

appeared to support the principles of homeopathy5, he was extremely sceptical but 

decided to ask one of his best technicians to repeat the experiments.  This gave the same 

positive results and these were consistently reproduced throughout a subsequent five-

year, in-depth research programme, in which Benveniste and his team were apparently 

able to validate these extraordinary findings.   

 

Benveniste submitted a paper covering this research to Nature which went through the 

usual peer review process.  The feedback from all the reviewers was that the work was 

very impressive but that the findings were difficult to believe.  John Maddox initially 

refused to publish the paper because in his view, there was no scientific basis for the 

results claimed by this research.  However, after Benveniste vigorously objected to this 

decision, he agreed to publish it on condition that a committee led by Maddox would 

be allowed to visit the laboratory to see the data and validate the research.  Benveniste 

agreed to this condition and the paper was published in June 1988. 

 

John Maddox then visited the laboratory with two associates to review Benveniste’s 

work but none of this group were immunologists or research biologists with any 

relevant experience of the type of research performed in that laboratory.  His 

‘committee’ consisted of himself, a magician named James Randi and a chemist named 

Walter Stewart, both of whom had a reputation as so-called ‘fraudbusters’.  Maddox 

gave an explanation for this decision when interviewed for the documentary. 

 

 
5 Homeopathic remedies are dissolved in water and repeatedly diluted and shaken vigorously 

until little trace remains of the original active substance.  Benveniste’s team found that after 

repeating these dilutions until not even a single molecule of the reagent would be present, the 

water that remained had the same effect as the reagent. 



 
48 

I’d talked this whole Benveniste problem over with some colleagues of mine in 

America who had been concerned with scientific fraud.  They took the view that 

Benveniste was not a fraud but it could well be that someone in his lab was 

playing a trick on him. 

 

They questioned the research team for several days but were not convinced that the 

research results were as good as had been claimed.  According to Maddox, 

 

What we found was that his whole team was playing a trick on itself.  They very 

rarely made these measurements blind which meant that anyone who knew what 

he was looking for could bias his own counting to get the kind of answer he 

expected.   

 

Maddox and his team then supervised one of Benveniste’s 

experiments, in which they themselves played an active 

part, despite not having any experience of the processes 

involved.  According to Benveniste, “it was a pantomime” 

with Randi performing conjuring tricks to the amusement of 

laboratory staff who were meant to be focussing on their 

tasks in that test.  Unsurprisingly, the test failed to deliver a 

positive result and on the basis of that single test, the 

committee judged they had proved Benveniste’s research 

claims to be false. 

 

On his return, Maddox published a damning article about 

this research in Nature with the headline ‘High-dilution 

experiments a delusion’ which destroyed the reputation of 

the previously highly-regarded Benveniste and effectively 

ended his career. 

 

CSICOP and the Shroud of Turin 
 

Whatever one’s view may be of homeopathy, these actions by the editor of a scientific 

journal to disprove Benveniste’s research were quite extreme.  Like the Colin 

Humphreys account, this story clearly shows that Maddox was willing to go to 

considerable lengths to undermine any research which challenged his personal views.  

But perhaps the most surprising feature of his treatment of Benveniste was his choice 

of a magician, James Randi, to accompany him when reviewing the work of the research 

laboratory, rather than a distinguished scientist with relevant expertise. 

 

James Randi was however not only a stage magician.  He was also a founder member 

of a United States based organisation called ‘The Committee for the Scientific 

Investigation into Claims of the Paranormal’, or CSICOP [4].  This organisation was 

formed in 1976 with the aim of challenging any paranormal or pseudoscience claims.  

James Randi 



 

 

  49 

Lee Nisbet, CSICOP’s Executive Director, gave details of the Committee’s position, 

saying: “It’s [belief in the paranormal] a very dangerous phenomenon, dangerous to 

science, dangerous to the basic fabric of our society… We feel it is the duty of the 

scientific community to show that these beliefs are utterly screwball” [5].   There is 

little doubt that when John Maddox stated that “I’d talked this whole Benveniste 

problem over with some colleagues of mine in America who were concerned with 

scientific fraud”, the colleagues that he was referring to were members of CSICOP.  

Indeed, both Maddox and Randi were later given the accolade of being made 

‘Distinguished Fellows’ of CSICOP. 

 

In 1987, scientist and author Carl Sagan, who was also a member of CSICOP, gave an 

interview in which he elaborated on some of the group’s targets.  The list was quite 

extensive and featured controversial topics such as ‘Big Foot’, the Loch Ness monster, 

crashed flying saucers, ESP, and the view that the Earth is really flat6.  Also named in 

the list of CSICOP targets was the Shroud of Turin [6].   

 

There’s little doubt that Maddox’s association with CSICOP, an organisation with an 

acknowledged intention to undermine belief in the Shroud, plus his atheist convictions 

would have made him keen to publish a research paper which concluded that the Shroud 

could not be authentic.  The Humphreys and Benveniste incidents clearly illustrate that 

he was someone who was prepared to make full use of his editorial powers to get the 

outcome that he wanted.  

 

Peer review of the C-14 Test Report 
 

As we have seen, Shroud scholars have long suspected that the Shroud radiocarbon test 

report did not receive Nature’s usual level of scrutiny but until recently, there hasn’t 

been sufficient evidence available to determine whether those suspicions were justified.  

However, material released by the British Museum as a result of Tristan Casabianca’s 

2017 Freedom of Information request has provided an insight into the peer review 

process employed by Nature for the Shroud radiocarbon test report.   

 

We now know that this test report was initially submitted to Nature by the British 

Museum on December 5th, 1988 and was accepted for publication on January 19th, just 

six weeks after submission.  Unlike the Humphreys paper, which was scrutinised by 

four reviewers, each with a specific expertise which related to the different aspects of 

that paper, just two peer reviewers were selected to provide feedback on the radiocarbon 

test report.  The review comments were quite brief, at just half a page each, but some 

of this feedback should nonetheless have caused the editors some concern [7].  One 

 
6 It’s interesting to note that at the October 1988 press announcement of the Shroud radiocarbon 

test results, Professor Edward Hall stated that “Some people may continue to fight for the 

authenticity of the Shroud, like the Flat Earth Society, but this settles it all as far as we are 

concerned." 



 
50 

reviewer commented that ‘It is extremely unfortunate that the original blind test 

protocols were not followed’ and criticised a statement in the report which read ‘…it 

was decided to relax blind test procedures’, stating that ‘In fact, they were abandoned’.  

Given that Maddox had cited the lack of blind measurements as a key reason for 

rejecting the results of Benveniste’s research team, one might presume that this 

comment should also have caused him to doubt the results obtained by the laboratories 

which dated the Shroud.   The same reviewer also added, ‘I suspect that a statistician 

could raise some technical questions but that is not the point of the paper.’  This is quite 

an astonishing statement given that much of the paper was devoted to the statistical 

treatment of the results, which provided the basis for the paper’s conclusion of a 95% 

confidence that the linen of the Shroud of Turin dated to the period 1260 - 1390 AD.  

One might expect that the reviewer’s warning that there could be technical questions 

raised about the statistics would have triggered some additional validation of the 

report’s statistical analysis but there is no evidence of any such action having been 

taken.  

 

If Maddox had been consistent in his editorial decision making, the Shroud test report 

could have been rejected, or at least accompanied by an editorial comment expressing 

concern about the integrity of this test due to process failings.  Had either of those 

actions been taken, it is unlikely that we would see the level of scepticism about the 

authenticity of the Shroud that exists today.  Instead, the report was published without 

any adverse comments in February 1989, effectively giving Nature’s seal of approval 

to the findings of the British Museum and the three radiocarbon laboratories.   

 

John Maddox clearly allowed his personal beliefs to influence his editorial decisions 

and actions but he was generally considered to have been an excellent editor of Nature.  

He has been widely credited with transforming the Journal from its previous state of 

decline into possibly the foremost international showcase for new discoveries.  Even 

Colin Humphreys acknowledged that he was a good editor, in spite of having reason to 

feel that he had been unfairly treated by him.  As a result of his achievements in that 

role and his contribution to science, Maddox received a knighthood in 1995 and five 

years later was made an honorary Fellow of the Royal Society.   

 

He was also honoured for his extraordinary contribution to the cause of scepticism.  In 

2011, CSICOP, which had been renamed ‘The Committee for Skeptical Enquiry’, 

included him in their ‘Pantheon of Skeptics’, a roster honouring late distinguished 

fellows of CSICOP which also includes James Randi and two controversial figures from 

the history of Shroud research, microscopist Walter McCrone and magician Joe Nickell 

[8].   

 

John Maddox may have played a comparatively minor role in the history of Shroud 

research but there is little doubt that his decision to publish a flawed test report helped 

CSICOP achieve their goal of eroding belief in the authenticity of the Shroud.  The 

Committee for Skeptical Enquiry must be very proud of him. 



 

 

  51 

References 

 

1. Lavadiere, H. (1989) The socio-politic of a relic: carbon dating the Turin 

Shroud, University of Bath. 

https://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.531916  

2. Science and Faith: Episode 7 – Resurrection, Radio Maria England. 

https://radiomariaengland.uk/science-and-faith-episode-7-resurrection/  

3. Heretic: Jacques Benveniste (1994) BBC Heretic Series, Season 1, Episode 6.  

https://www.youtube.com/watch?v=U3X0CdQYaNo  

4. Frazier, K. (2021) The Amazing Life and Legacy of James ‘The Amazing’ 

Randi, Skeptical Inquirer, Vol. 45 No. 1 

5. Hansen, G. P. (1992) CSICOP and the Skeptics: An Overview, The Journal of 

the American Society for Psychical Research, Volume 86, No. 1, p. 24. 

6. Ibid, p. 40. 

7. Casabianca, T. (2019) Radiocarbon Dating of the Turin Shroud: Lessons from 

Failure.  https://www.shroud.com/pdfs/anc-casabianca-ppt.pdf   

8. Skeptical Inquirer Pantheon of Skeptics.  

https://skepticalinquirer.org/pantheon-of-skeptics/  

 
o~o~O~o~o 

 

 

Michael Kowalski is the author of The Shroud 

of Christ: Evidence of a 2,000 Year Antiquity 

published by Jenny Stanford Publishing. This 

book provides a comprehensive account of the 

dating evidence revealed by decades of 

scientific and historical studies of the Shroud.    

 

Copies of this book are available via Amazon or 

can be purchased from Routledge via the link 

below:   

 

https://bit.ly/4boolZq 

 

 

 
  

https://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.531916
https://radiomariaengland.uk/science-and-faith-episode-7-resurrection/
https://www.youtube.com/watch?v=U3X0CdQYaNo
https://www.shroud.com/pdfs/anc-casabianca-ppt.pdf
https://skepticalinquirer.org/pantheon-of-skeptics/
https://bit.ly/4boolZq
https://www.routledge.com/The-Shroud-of-Christ-Evidence-of-a-2000-Year-Antiquity/Kowalski/p/book/9789814968805

